Min egen bokmässa 2012

För att hedra böckernas värld kommer här ett inlägg gällande böcker. Det är bokmässan här i Göteborg. Har min egen bokmässa istället 😉 ( har för vana att inte gå på bokmässan, då jag tyvärr tycker den är lite överrepresenterad på ett negativt sätt. Handlar mer om ett marknadsföringsjippo , som jag inte riktigt gillar, där bokhandlare mer skall kränga böcker och tjäna sjuhelsikes med pengar , än att det ger genuin bok och litteraturlusta. Skall inte lägga så mycket energi i att dividera om det, utan här kommer mitt litteraturprat. )

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Paul Auster Osynlig. Gillar den berättartonen som den boken har.

Bok som förändrat mitt liv mest: Måste säga Marilyn French Kvinnorummet samt Nina Björks Under det rosa täcket. Blev upplyst om kvinnnans ganska taffliga ställning i vårt moderna samhälle. Ville i och med dessa böcker bidra till en förändring för kvinnans roll och position i samhället. Har dessvärre massa mil att vandra längs denna intramapde väg av inbyggda gamla maktstrukturer.

( & alla böcker jag läst som barn- se frågan längst ner )

Bok jag tycker är överskattad: Alla Liza Marklunds och Camilla Läckbergs böcker. Dåliga historier och kass svenska/grammatik och berättarspråk. I mitt tycke iallafall. Sedan är det ju vad ”pöbeln” älskar, vilket jag givetvis respekterar.

Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Joyce Caroll Oates böcker. Blir lite för komplexa historier ibland.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Strindbergs Röda Rummet. Känns som jag läst den och kan prata om den som om jag har gjort det, men icke sa Nicke. Har aldrig läst den. Är ganska många klassiker jag kan säga så om då jag läst litteraturvetenskap på universitetet har jag koll på många författarskap trots att jag inte läst böckerna. Kan lätt luras av mig själv.

Författare vars böcker är underskattade: Kan tyvärr inte komma på någon.

Jobbigaste bok jag läst: Illusionisten av John Fowles. Otroligt fascinerande och fantastisk roman på många sätt, men fick läsa om vissa kapitel flera gånger för det var svårt att hänga med i svängarna.

Läser helst: En bra variation mellan olika genrer. Har en förkärlek för historiska romaner, men älskar böcker med kluriga historier, vackert språk och en berättarton som talar till mig. Författare som lyckas väldigt bra med det är: Monika Fagerholm, Ian Pears, Ken Follett, Paul Auster & hans fru Siri Hustvedt.

Gillar även enklare berättelser som har något unikt över sig. Göteborgsförfattaren Per Johansson skriver fantastiskt bra utan att skriv för mycket onödiga passager, Karin ALvtegen tycker jag skriver enkla och bra psykologiska thrillerböcker och även Johan Theorin.

Önskar att jag läste mer: Biografier

Bästa barnboksförfattaren: Astrid Lindgren är given & Ole Lund Kirkegaard

Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Kan inte komma på något. Gillar det mesta.

Roligaste bok: Har svårt för humorböcker. Har aldrig tyckt Paasiliina eller Populärmusik från Viitalla författaren varit roliga tillexempel.

Bok som berört mig mest: : Älskade Hodjas flygande matta som barn & den gav mig sådan lust att sluka massa barnlitteratur som alla Lindgrens böcker, Det blåser på månen, Prostens barnbarn . RONJA Rövardotter läste jag sex gånger i sträck, så all litteratur jag läste som barn i allra högsta grad påverkat hela min ”läsarkarrirär”.

Publicerat den
Kategoriserat som Uncategorized

Av pepparmintkalaset

en smått tokig loppisletare med stort sinne för kärlek, kreativitet, barnboksskriverier, teaterproduktioner, fantasi , livsnjuteri med en del trubbel att få producerat de där extra familjemedlemmarna till vår nuvarande familj bestående av en kärlekskrank ragdoll & en poetisk chef. fick tillslut till det där med att få barn. har två flickor. ❤️❤️🦄

Lämna en kommentar