Och så var det detta med hotta upp

Båda barnen sover. Är så lycklig att jag numera hittat en bra rutin för att natta lilla i , även om Lille fröken e är vaken. Rutinen går till såhär om någon läser denna blogg och har två små barn och vill ha tips. För det kan ju vara sååå trixigt det där.

När vi ätit lunch börjar jag förbereda lilla i på att vi snart skall vila middag ( viktigt att förbereda i god tid och att man för exakt samma saker som man alltid gör. Typ lunch, sedan borsta tänder, leta upp gossedjuren, bädda mysigt, dra ner rullgardine. Iallafall funkar det bäst för oss. ) och att vi ska gå in i sovrummet alla tre. Vi borstar tänderna efter lunch och sedan bäddar vi mys i vår säng, pallar upp med ett par böcker. Jag lägger fröken e i hennes säng med lite leksaker om hon är pigg ,är det dags för henne att sova är det napp i , speldosa på ( som vi haft på varje gång hon ska sova sedan hon föddes typ. Hon blir alltid lugn o tyst av den dosan. Jag ser alltid till att lilledröken e är rejält mätt. ) Sedan lägger jag mig bredvid lilla i o läser böcker medan jag lätt kan stoppa in en hand eller ge napp till lille fröken e. När jag läst böckerna säger jag till lilla i att hon ska lägga sig på kudden , så sjunger jag lite och hjälper henne att somna. Efter cirka tio minuter en kvart sover hon. Idag testade jag med en ljudbok som ska vara jättebra om man vill få sitt lilla barn att somna. Är även bra om man behöver mojsla med liten bebis samtidigt. Den heter kaninen som inte ville somna och är en superbra saga med psykologiska grepp i historien för att barnet ska somna lättare. Hon somnade på fem minuter och jag kunde ligga bredvid och bara slappa ( matade lille fröken e samtidigtsåhon var tyst. Jo, man får hitta sina små knep. ) Jag hoppas att detta ska kunna fungera ända tills lilla i inte vill vila idag längre. Är det så att det inte kommer funka nån dag, så klär jag bara på barnen och så går i ut på en liten promenad.

Ja, annars rullar livet på och föräldraledighetsbubblan är bautastor. Dagarna är lugna och det är typ samma grejer som händer dag för dag. Jag älskar detta lugna ( även om jag inemellan såklart får lite fly från lugnet känslor och helst vill bara göranåt helt wild n crazy. Spontant och bara holabalooo….Är ju inte mer än människa ) vips så är barnen större och allt blir mycket enklare och jag kommer kunna vara lite mer spontan. Var tid har sin tjusning ( och lite otjusning) . Just nu försöker jag så gott det går att njuta i tillvaron trots massa hejsanhoppsansaker. Viktigt att hitta lugnet. Acceptera hejsanhoppsansakerna och bara vara lycklig i stunden. En annan grej som förgyller tillvaron ytterligare och gör det enklare att andas sig igenom vissa hejsanhoppsansaker är att vi är i startgroparna för att köpa ett eget sommarhus. Tanken är att vi ska ha ett eget sommarhus sommaren 2016. När lille fröken e är 2 & lilla 3 & ett halvt. Kommer bli alla tiders det och jag håller redan nu på och planerar i huvudet hur fint vi skall inreda. Morristapeter och antik engelsk Oxfordcountrystyle med Sherlock Holmestouch men ändå i ljusa toner. Hahahahahahahaha….fatta ni den ? Ska se om jag kan lägga upp en moodboardbild som visar mina tankar. Alltså jag älskar att inreda och tänka inredning. Hej och hå för detta vackra liv jag fått.

Publicerat den
Kategoriserat som Uncategorized

Av pepparmintkalaset

en smått tokig loppisletare med stort sinne för kärlek, kreativitet, barnboksskriverier, teaterproduktioner, fantasi , livsnjuteri med en del trubbel att få producerat de där extra familjemedlemmarna till vår nuvarande familj bestående av en kärlekskrank ragdoll & en poetisk chef. fick tillslut till det där med att få barn. har två flickor. ❤️❤️🦄

Lämna en kommentar